کاربری جاری : مهمان خوش آمدید
 
خانه :: شعر
موضوعات

اشعار



زبانحال امام مجتبی علیه‌السلام در هنگام شهادت

شاعر : مهدی مقیمی     نوع شعر : مرثیه     وزن شعر : فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن     قالب شعر : مربع ترکیب    

نیـمۀ شب زهـر بر داغ دلـم کـاری شده           غربتم در خانه‌ام عمریست تکراری شده

خون دلهایی که خوردم از لبم جاری شده           خواهـرم زینب کجایی موقـع یـاری شده


من که عمری مهربانی کرده‌ام با اهل شهر

قسمتم آخر ز دست همسرم گردید زهـر

من که عمری گریه کردم از فراق یارها           گـریه کردم با نظر بر تـیغ ها، مسـمارها

گـریه کردم با نگـاهی بر در و دیـوارها           با عبور از کوچه های شهر مُـردم بارها

از در و دیـوارهای شهـر دیگـر خـسته‌ام

روضه خوان حیدر و آن دستهای بسته‌ام

نیست مثل من کسی از راز مادر با خبر           شکر حق گویا نشد از کوچه حیدر با خبر

گرچه بابا بود از جـریـان آن در با خبر           نه پدر، زآن، با خبر شد نه برادر با خبر

یاس پیغمبر چو پرپر بر زمین افتاده بود

گوشواره گم شد و مادر زمین افتاده بود

رفتن از ماندن به یادِ داغِ مادر بهتر است           وقت جان دادن سرم بر پای خواهر بهتر است

گر تو باشی زینبم حال برادر بهتر است           دیدن خون جگر در تشت از سر بهتر است

خواهرم زینب پس از این هستیِ من هستِ تو

قـاسم و عبـدالـلهم را می‌سپارم دست تو

می‌زنندت با عصا و سنگ، تک تک یا حسین           روز تو بدتر ز روزم هست بی شک یاحسین

پیکـرت مثل زره گردد مشبّک یا حسین           غم مخور بر من که لا یومَ کَیومک، یا حسین

کُشته در اوج عطش بی یار و سقّا می‌شوی

وای از آن روزی که در گودال تنها می‌شوی

: امتیاز
نقد و بررسی

ابیات زیر به دلیل مستند نبودن تغییر داده شد؛ موضوع همراهی امام حسن در فاجعه جسارت عمر به حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها و بازپس گیری قبالۀ فدک در هیچ یک از منابع معتبر ما نیامده است؛ در این خصوص دو روایت وجود دارد اولین روایت که تمامی منابع دسته اول تاریخی آن را مطرح کرده‌اند جسارت عمر در جلوگیری از اعطای قبالۀ فدک در همان مجلس و نزد ابوبکر است و دومین روایت که شیخ مفید در کتاب الأختصاص آن را مطرح میکند جسارت عمر در کوچه و در هنگام بازگشت حضرت به خانه است که در این روایت هم هیچ اشاره‌ای به همراهی امام مجتبی با حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها نشده است؛ جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی همین سایت مراجعه کرده و یا در همین جا کلیک کنید.

نیست مثل من کسی از راز مادر با خبر           گفت نگذارم شود از کوچه حیدر با خبر

من فقط دیدم که پرپر بر زمین افتاده بود           گوشواره گم شد و مادر زمین افتاده بود

بیت زیر به دلیل ایراد محتوایی تغییر داده شد؛ برخلاف آنچه گفته میشود زمین کربلا بین دجله و فرات نیست بلکه  دجله و فرات هر دو در شرق کربلا و فرسنگها با زمین کربلا فاصله دارند؛ تنها نهر فرعی علقمه که از فرات جدا شده به زمین کربلا می آید؛ جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت پاسخ به شبهات همین سایت مراجعه فرمائید

کُشته در اوج عطش بین دو دریا می‌شوی           وای از آن روزی که در گودال تنها می‌شوی

مدح و شهادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام

شاعر : محمد حسین رحیمیان نوع شعر : مدح و مرثیه وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : غزل

عـمری در آشیـان غـریب مدینـه‌ایم           مـا از فـدائـیـان غـریب مـدیـنـه‌ایـم

ما را صدا زنید نمک گـیر مجـتبی           مـدیـون لـقـمه نان غـریب مدیـنه‌ایم


هستیم اگر گـدای حسین، زیر منّـته           الطـاف بـی کـران غریب مدیـنـه‌ایم

این افـتخـار ماست فـقـط زیـر سایۀ           دسـتـان مـهـربـان غـریب مدیـنه‌ایم

سالی یکـی دو روز کـفایت نمی‌کند           هر روز میهـمـان غریب مـدینـه‌ایم

ذکر حـسن به ما پر پـرواز می‌دهد           مـرغـان آسـمـان غـریب مـدیـنـه‌ایم

زهرا، علی، حسین دعاگویمان شوند           وقتی که روضه خوان غریب مدینه‌ایم

خانه خراب غصۀ این قبر خاکی و           بی شمع و سایبان غـریب مدیـنه‌ایم

: امتیاز

مدح و مرثیه حضرت زینب سلام الله علیها در اربعین

شاعر : حامد جولازاده نوع شعر : مدح و مرثیه وزن شعر : فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن قالب شعر : غزل

در میان این قـبـیـله ما گـدای زیـنـبـیم            ما حـسیـنـیون همیشه زیر پای زینبیم
زندگی اش را سراسر وقف محبوبش نمود            گریه کن های غم و درد و بلای زینبیم


گر حسینی گشته ایم از زحمت بسیار اوست            ما همه ممنون تیغ خـطبه های زینـبیم
ماجرای کربلا را یک تنه جمعش نمود            زیـر دین انـقـلاب و مـاجـرای زینبیم
دشمنش حتی میان بزم عیش و نوش گفت:            طیب الله ما شگفت از این وفای زینبیم
این علامت ها همه روز قیامت شاهدند            تا نفس در سینه بوده در عزای زینبیم
کارو بار روز محشر دست دخت مرتضاست            ما قـیامت هم خـدایی در ثـنـای زینبیم
کربلای ما همه دست عـقـیله می رسد            اربعـیـن مـا زائـر کـربـبـلای زیـنـبـیم

: امتیاز

مناجات اربعینی با صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه

شاعر : یاسین قاسمی نوع شعر : توسل وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : غزل

آشــفــتـه‌ام شـبــیــه دلِ بــی‌قـــرارهــا            بی رنگ و روست،روی تمام بهارها

از آیـنـه نمی‌شود هـیـچ انتـظار داشت            وقـتی نشسته است به رویـش غـبارها


شیـریـنیِ وصال به قـدر فـراق نیست            خـستـه نمی‌شـوم من از این انتظارها

ایـن روزگـار کـفـر مـرا در مـی‌آورد            وقـتی که بی تـو می‌گـذرد روزگـارها

در شهر خویش بین همین کوچه ها تو را            نـشنـاخـتـیم اگـر چه که دیـدیـم بـارها

اصلا قـرار بود که جـمـعـه بـبـیـنـمت            بــازم گــنــاه مـن زده زیــر قــرارهـا

در راه انتظار تو رفـتند زیر خاک…            رفـتـنـد زیـر خـاک هـزاران هـزارها

حالا که خلوت است حرم، بعد اربعین            ما را بـبر زیـارت شش گـوشه دارها

: امتیاز

مناجات اربعینی با صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه

شاعر : ناشناس نوع شعر : توسل وزن شعر : فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن قالب شعر : غزل

می‌رسد بر دل تو بغض صدایم یا نه؟            می‌شـود بـاز به درگـاه تو پـایـم یا نه؟

بـنده‌ای آمـده با روی سیاهـش هیـئـت            می‌دهد صاحب این خـانه بهـایم یا نه؟


از غـلامـان تو بودم هـمـۀ عـمـر بگو            وقت مرگـم که رسید از شهدایم یا نه؟

تو که عمری ست در این روضه پناهم دادی            میدهی گوشه‌ای از علقـمه جایم یا نه؟

 نکـند کـرب‌و بـلا را که نـدیـده بروم            اربـعـین در سفـر کرب‌و بـلایم یا نه؟

: امتیاز

زبانحال حضرت زینب سلام الله علیها با برادر در برگشت به کربلا

شاعر : وحید دکامین نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مستفعلن مستفعلن مستفعلن فع قالب شعر : مثنوی

بیرون دویدم من ز خیمه، گریه کردم            رأس تو را دیدم به نیـزه، گریه کردم

مـن در پـی هـر کـودک تـنـهـا دویـدم            بعد از تو یک روز خوش از دنیا ندیدم


آتـشْ پـرسـتـار تـن سـجــاد بــود و...            کـار هـمـه اهل حـرم فـریـاد بود و...

آتش به گیسوی یکی افتاد و میسوخت            دربین آتش طفل تو جان داد و میسوخت

از دردِ کعـب نـی، یکی فـریـاد میـزد            او سـوی مقـتـل مـی‌دویـد و داد میـزد

دستی به رخسار سه ساله قاب گردید            سیـلی به گـوش کـودکانت باب گردید

دیدم سکینه رو به سوی علقمه داشت             "بنگرعمو جان حال ما را" زمزمه داشت

آقا به تو گـفـتـم "دعـا کن من بمیـرم            "تـا کـه نـبـاشـم بـعـد تو مـاتـم بـگـیـرم

بـار غـمـت بر شانـه ها تا شـام بُـردم            سنگ از عدوی مرتضی، از بام خوردم

بزم شراب و خیزران و رأس در طشت            طفل سه ساله و خـرابه، یـادِ آن دشت

ما را مـدیـنـه برنـگـرداندی... بـمـانـد            جاخوش به نوک نیزه ای کردی، بماند

تا که سـرِ تو نـوک نـی آقـا نـشـسـتـه            زینب دلش زین ماتم عظمی شکـسته

یک یادگـارت در خرابه ماندْ، بی من            چندین بـرابـر کرد داغـم پیش دشمن

درکوفه هم برحال ما رحـمی نکردند            بر آل پـاک مـصطـفی رحمی نکردند

مـحـزون شـدم اما اسـیـر غـم نگـشتـم            غـم روی غم دیـدم ولیکن خـم نگـشتم

من هر چه دیـدم غـیـر زیـبایی نـدیـدم            از قـتـلـگـاه تـو به عـرش حـقّ رسیدم

: امتیاز
نقد و بررسی

بیت زیر به دلیل مستند نبودن و مغایرت با روایات معتبر حذف شد زیرا همانطور که در کتب منتهی الآمال ص ۴۸۳؛ اربعین الحسینیه ص ۲۳۳؛ تحریف شناسی عاشورا و تاریخ امام حسین ص ۲۱۱؛  مقتل جامع ج۱ ص ۱۴۱، پژوهشی نو در بازشناسی مقتل سیدالشهدا ص ۳۰۴ و دیگر کتب معتبر آمده است سر به چوبۀ محمل زدن و مغایرت با روایت های معتبر است ؛ این قصه اوّلین بار در کتاب نورالعین منسوب به اسفراینی جعل شده است جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی همین سایت مراجعه کرده و یا در همین جا کلیک کنید.

تا که سـرِ تو نـوک نـی آقـا نـشـسـتـه            زینب سرش با چوبـۀ محـمـل شکسته

بیت زیر به دلیل عدم رعایت قافیه که رکن اصلی شعر است تغییر داده شد؛ کلمات بی من؛ می رسم من  با هم قافیه نیستند.

یک یادگـارت در خرابه ماندْ، بی من            اما به زودی در کـنارش می‌رسم من

زبانحال حضرت زینب سلام الله علیها با برادر در برگشت به کربلا

شاعر : محمود ژولیده نوع شعر : مرثیه وزن شعر : فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن قالب شعر : غزل

با خود اینگونه بیاد آورم اینک سخنت            چاره‌ای نیست بجز سوختن و ساختنت

گفتی آنروز:خدا کشته مرا خواسته است            دیدم از عهد و وفایت که بخون خفته تنت


گفتی آنروز:خـدا خواست اسیرت بیند            دیـدم ایـام اسارت، سـرِ دور از بـدنت

گفتی آنروز: کمی صبر و مصیبت باید            قتلِ صبر است نصیب تو و ما و حسنت

قـامتِ خـم شـده و مـوی سپـیـد آوردم            همه سوغات من از این سفرم، پیرهنت

همه را از سفر آوردم و شرمنده شدم            کـنج ویـرانه بجا مـاند یـکی پـاره تنت

حاصلم قافله ای هست به تن های کبود            قـاتـلم در دل این خاک، تن بی کـفـنت

یـاد گـودال تـو هـرگـز نـرود از یـادم            دیدم آن نیزه چه بد بوسه گرفت از دهنت

ریش ریش است هنوز این دلم از ریش خضاب            آن زمان که سرت افتاد ز نِی پیش مَنَت

بهـتر آنـروز نبودم که به دفـنـت بـیـنم            بوریا پاره شد و چاره شد از قبر کَنَت

چونکه ما را به دف و هلهله بردند به شام            در عـزا عید گرفـتـند ز کـشتـه شدنت

چشم بیگانه و نـاموس خـدا در اَنـظار            بعد عباس فراوان شد از این غم، محنت

گرچه دستانِ جسارت به اسارت دیدم            یـاورِ اهـلِ حــرم شـد مـددِ مـؤتـمـنـت

خیزران بوسه زده بر لب قرآن خوانت            مجـلسِ کـفـر ز اعجاز تو شد انجمنت

حنجر پارۀ تو کار خودش را می کرد            و سپس خطبۀ سجاد که شد، هم سخنت

این چـهـل مـنـزلِ ما هـدیـۀ نـاقـابلِ ما            به شـهـیـدان تو و این تنِ بی پیـرهنت

می‌روم نـوحـه کـنان بـاز از اینجا اما            تا قیامت حَرَمت پُر شود از سینه زنت

: امتیاز
نقد و بررسی

بیت زیر سروده اصلی شاعر محترم است اما پیشنهاد می‌کنیم به منظور انتقال بهتر معنای شعر بیت اصلاح شده که در متن شعر آمده را جایگزین بیت زیر کنید.

همه را از سفر آوردم و شرمنده شدم            کـنج ویـرانه بجا مـاند کمی پـاره تنت

قرآن خواند سر مطهر امام در مجلس یزید و در حال جسارت آن ملعون نبوده است بلکه در سطح شهر بوده است لذا بیت زیر به جهت انطباق بیت زیر تغییر داده شد

چوب می‌خوردی و آیات لبت قطع نشد            مجـلسِ کـفـر ز اعجاز تو شد انجمنت

بیت زیر به دلیل مستند نبودن و تحریفی بودن مطالب حذف شد؛ زیرا در روایات معتبر کتب تاریخ الامم والملوک ج ۵ ص ۴۵۵؛ الکامل فی‌التّاریخ ج ۱۱ ص ۱۹۲؛ مَقْتَل خوارزمی ج ۲ ص ۱۰۱؛ مُثیرُالأحْزان ص ۲۸۸؛ مَناقِبِ آلِ ابیطالب ج ۴ ص ۶۰؛ بحارالأنوار ج ۴۵ ص ۱۲۵؛  جلاءالعیون ص ۵۹۸؛ منتهی الآمال ۴۷۴؛ نفس المهموم ص ۵۱۷؛ مقتل جامع ج۲ ص ۳۴؛ مقتل امام حسین ۲۰۹؛ تصریح شده است که خولی سر را در کنج یات و در زیر تشتی قرار دادند، موضوع تنور خولی برای اولین بار در قرن دهم در کتاب روضة الشهدا تحریف شده است؛ جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی همین سایت مراجعه کرده و یا در همین جا کلیک کنید

از تنور آمدی آنروز و، رُخت سوخته بود            سوختم جان برادر من از این سوختنت

زبانحال حضرت زینب سلام الله علیها با برادر در برگشت به کربلا

شاعر : مهدی علی قاسمی نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : مربع ترکیب

برگـشتـه‌ام بـه کـربـبـلا یا اخـاالغریب            بـی تو دگر فـتـاده‌ام از پـا اخاالغـریب
قـدّم ز غـصه‌های تو شد تا اخاالغریب            بعد از تو نیست خیر به دنیا اخاالغریب


ای نازنین پس از تو بلا دیده خواهرت
ای مه جبین پس از تو بلا دیده خواهرت

آورده‌ام کــنــار مـــزارت سـر تـو را            از سـاربـان گرفته‌ام انـگـشـتـر تو را
دق داده‌انـد بـی صـفـتـان مـادر تو را            از بس زدند در همه جا خـواهر تو را

یک دم نظر نما که تن من شده کـبود
رفتم به شام و دربر من محرمی نبود

از دوریـت حـسیـن گـریـبـان دریـده‌ام            رفـتـی و بـعـد تو چـه بـلایی کـشیده‌ام
من نـاسـزا ز دشـمـن زهـرا شـنـیـده‌ام            مبغض تر از یهـود به حـیـدر ندیـده‌ام

از آتش یـهـود به سـرهـا نـشانـه است
بر گـونـه هایـمـان اثـر تـازیـانه است

آنشب که آمدی تو به خواب سه ساله‌ات            گریان شدیم از تب و تاب سه ساله‌ات
دادنـد با سـر تو جـواب سـه سـالـه‌ات            دق کرد و مُرد کنج خرابه سه ساله‌ات

در شهـر شام نـام تو را جـار می‌زدیم
وقـتی رقـیـه رفت فـقـط زار می‌زدیـم

بر خـیـز و کن نگـاه تو حال رباب را            بر دسـت او کـبودی و جای طـناب را
او دیده رأس خونی و طشت شراب را            آرام کن تو قـلـب حـزین و کـبـاب را

او نـالـه از فـراق تو ای شـاه می‌کشد
گـهـواره را گـرفـتـه فـقـط آه می‌کـشد

ای سـایـۀ بـلـنـد تو بر سـر بـلـنـد شـو            جـانـم شـود فــدات بـرادر بــلـنـد شـو
حفـظ کرده‌ام چــادر مــادر بـلـنــد شـو            زخـم جـبـیـن من شده بـهـتـر بلـند شو

بنگـر چگـونه از غـم تو سالخـورده‌ام
بـر خـیـز تـا کـنـار مـزارت نـمـرده‌ام

یـادم نمی‌رود که چه دیدم ز روی تل            مـن نـالــۀ بُـنـیَّ شـنــیــدم ز روی تـل
فـریـاد یا حـسـیـن کـشـیدم ز روی تل            بر سینه‌ات نشست و دویدم زروی تل

آن نانجیب خنجر خود را برون کشید
رأس تو را مـقـابـل من از قـفـا بُـریـد

: امتیاز
نقد و بررسی

بیت زیر به دلیل مستند نبودن و مغایرت با روایات معتبر تغییر داده شد! زیرا بعد از زندانی کردن اهل بیت در کوفه ابن زیاد ملعون طی نامه‌ای از یزید کسب تکلیف کرد؛ به گفته سیّدبن طاوس در اقبال الاعمال ص۵۸۹؛ حاج شيخ عبّاس قمي در منتهي الآمال ص۵۲۴؛ و محدّث نوری در لؤلؤ ومرجان ص۱۷۴، آیت الله شعرانی در نفس المهموم ص۳۷۵، فرهاد میرزا در قمقام ص۵۸۶ تند‌ترین پیک‌ها هم این مسير ۱۷۵ فرسخی را در حدود ۲۰ روز طی می‌کنند که رفت و برگشت آن ۴۰ روز میشود؛ مدت زمان رفتن کاروان اسرا از کوفه تا شام (۱۵۰۰ کیلومتر) هم یک ماه طول کشیده است، بنا بر نقل سید بن طاوس (اقبال الأعمال ص ۵۸۹ ) و قاضی نعمان از علمای قرن چهارم (شرح الاخبار ج۳ ص ۲۶۹ ) اهل بیت بین ۳۰ تا ۴۵ روز در شام بوده‌اند!! حداقل بیست روز هم زمان نیاز بوده است که اهل بیت از شام به کربلا برگردند!! با توجه به مطالب فوق و دلایل متعدد روایی و تاریخی دیگر که در قسمت روایات تاریخی بطور کامل به آن اشاره کرده‌ایم علمایی همچون سید بن طاووس در اقبال الأعمال ص۵۸۹، علاّمه‌مجلسی در بحارالأنوار ج ۱۰۱ ص۳۳۴ و جلاءالعیون ص۶۱۹، محدّث نوری در لؤلؤ ومرجان ( ۱۸۱)، حاج شیخ عبّاس قمی در منتهی الآمال ص۵۲۵، علاّمه محمّد تقی شوشتری در قاموس الرجال ج۷ ص۲۱۱، عادل العلوی در عبقات الأنوار ص۴۴، آیت الله شعرانی در ترجمۀ نفس المهموم ص۳۷۵، محمّد تقی سپهر در ناسخ التّواریخ ج۶ ص ۱۰۱، محمّد خراسانی در منتخب التواریخ ص۳۱۸، عبد الرزاق موسوی مقرّم در مقتل الحسین ص۳۶۰، علاّمه شهید مطهّری در حماسه حسینی ج۳ ص۳۰، فرهاد میرزا در قمقام ص ۵۸۶، دکتر محمّد ابراهیم آیتی در بررسی تاریخ عاشورا ص۱۴۸، میرزاحسین یزدی در مهیج الأحزان ص ۷۵۳، سردرودی در تحریف شناسی عاشورا و تاریخ امام حسین ص ۲۲۶ تصریح کرده‌اند به هیچ وجه امکان بازگشت اهل بیت در ۲۰ صفر سال ۶۱ هجری وجود نداشته بلکه احتمالا در اربعین سال بعد به کربلا آمده‌اند، جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی همین سایت مراجعه کرده و یا در همین جا کلیک کنید.

یک اربعین پس از تو بلا دیده خواهرت            ای مه جبین پس از تو بلا دیده خواهرت

بیت زیر سروده اصلی شاعر محترم است اما با توجه به وجود ایراد محتوایی در عدم رعایت شأن اهل بیت؛ پیشنهاد می‌کنیم به منظور رفع ایراد موجود و حفظ بیشتر حرمت و شأن اهل بیت که مهمترین وظیفه هر مداح است؛ بیت اصلاح شده که در متن شعر آمده را جایگزین بیت زیر کنید.

پـس داده‌انـد چــادر مــادر بـلـنــد شـو            زخـم جـبـیـن من شده بـهـتـر بلـند شو

مناجات اربعینی با سیدالشهدا علیه السلام

شاعر : محمد قاسمی نوع شعر : توسل وزن شعر : مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن قالب شعر : غزل

شبـیـه جـام، که دنـبال بـاده آمــده است           برای رفعِ عطش دل به جاده آمده است

دلی که اهـل نـظـر می‌شـوند تسـلیـمش           اراده کــرده‌ای و بـی‌اراده آمــده اسـت


به هر طریق که می شد گذشته از همه چیز           در این طریق اگر صاف و ساده آمده است

به سمت طور قـدم می‌زنـم شبـیهِ کـلیـم           بگو به کفـش، که بی‌استفـاده آمده است

شـریک ذرّه‌ای از دردِ خـانوادۀ توست           کسی که در پی او خـانـواده آمـده است

بزرگ زادۀ عـالـم، ببـین ز سمت نجف           هـزار طایفه چون بـنـده زاده آمده است

به عشق ساقیِ بی دستِ کربلات، ای شاه           چه قدر مستِ دل از دست داده آمده است!

به جای طفلک جا مانده در خرابۀ شام           چه قدر “بچّه سه ساله” پیاده آمده است

: امتیاز

زبانحال حضرت زینب سلام الله علیها با برادر در برگشت به کربلا

شاعر : رضاباقریان نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مستفعلن مستفعلن مستفعلن فع قالب شعر : قصیده

آورده‌ام بـهــر  زیـــارت کـــاروان را            یک کاروان از یـاس های ارغـوان را

بـالا سـر و، پـایـینِ پـا، فـرقـی نـدارد            بـنـشانـده‌ام پیـش تو این قَـدّ کـمـان را


ای کـاش نـامحـرم نبـود اینجـا بـرادر            تا می‌تـوانـستـی ببـیـنی وضعـمـان را

تو سـر نـداری، من هم آب آور نـدارم            بر سینه دارم داغِ هم این و، هم آن را

ای کاش می‌دیدی مرا، مویم سفید است            بسکه شنـیـدم طعـنـه‌های سـاربـان را

هم تو به تن داری نشان از زخم، هم من            این زخم ها برده ز من تاب و توان را

تـو زخـم نـیـزه داری، امـا من بـرادر            دارم نشان روی جگـر زخـمِ زبان را

از کوچه‌های کوفه خـیلی حرف دارم            آوردم از آنـجـا بـرادر نیـمـه جـان را

من از نفس افتادم و، تو از روی زین            من کعبِ نی خوردم، تو هم تیر و کمان را

هـر چـه بـلا آمـد سـرم، نـذر سـر تـو            سـالـم رسـانـدم کـربـلا بـاغ خـزان را

لعنت به آنکس که تو را از من گرفت و            بر جان ما انـداخت، شمـرِ بد دهان را

در کـوفه با خـیـراتـشان آتش گـرفـتـم            هـرگـز نمی بـخـشم بـرادر کوفـیان را

یک اربعـین گـشتم سپـر پـیـش بـلاها            زیـر پـر و بـالم گـرفـتـم، دخـتـران را

یـادم نرفته محـملت در گِـل فرو رفت            یـادم نـرفـتــه نــاقــۀ بـی سـایـبــان را

یــادم نــرفــتـه داغ پـشـت داغ دیــدی            یـادم نــرفـتـه یـا اخـی داغ جــوان را

بزم شراب اوضاع روحم را به هم زد            دیدم لب غرقِ به خون را، خیزران را

این زجرِ لاکردار، خیلی زجرمان داد            خیلی کتک زد دخـتر شیرین زبان را

دروازۀ سـاعـات، اشـکــم را در آورد            آنجـا که دیـدم حـلـقـۀ نـامـحـرمـان را

هر منـزلی که ایـستـادم سنگ خوردم            بــالای پـشـت بـام دیــدم کــودکـان را

دنـبـال رأسِ تو چِـهـِـل مـنـزل دویـدم            حـالا بـبـین پـای مـنِ دامن کـشـان را

از تو که پنهان نیست، خیلی گریه کردم            آهـم در آورد نـالـۀ هـفـت آسـمــان را

خیلی سرت را سعی کردم پس بگیرم            خیـلی دلم می‌خـواست پیش تو بمیـرم

: امتیاز
نقد و بررسی

طبق اسناد تاریخی و روایت های موجود از نظر زمانی؛ بازگشت اهل بیت در روز اربعین سال ۶۱ هجری به کربلا امری محال و غیر ممکن بوده است بیت زیر به دلیل مستند نبودن و مغایرت با روایات معتبر تغییر داده شد! زیرا بعد از زندانی کردن اهل بیت در کوفه ابن زیاد ملعون طی نامه‌ای از یزید کسب تکلیف کرد؛ به گفته سیّدبن طاوس در اقبال الاعمال ص۵۸۹؛ حاج شيخ عبّاس قمي در منتهي الآمال ص۵۲۴؛ و محدّث نوری در لؤلؤ ومرجان ص۱۷۴، آیت الله شعرانی در نفس المهموم ص۳۷۵، فرهاد میرزا در قمقام ص۵۸۶ تند‌ترین پیک‌ها هم این مسير ۱۷۵ فرسخی را در حدود ۲۰ روز طی می‌کنند که رفت و برگشت آن ۴۰ روز میشود؛ مدت زمان رفتن کاروان اسرا از کوفه تا شام (۱۵۰۰ کیلومتر) هم یک ماه طول کشیده است، بنا بر نقل سید بن طاوس (اقبال الأعمال ص ۵۸۹ ) و قاضی نعمان از علمای قرن چهارم (شرح الاخبار ج۳ ص ۲۶۹ ) اهل بیت بین ۳۰ تا ۴۵ روز در شام بوده‌اند!! حداقل بیست روز هم زمان نیاز بوده است که اهل بیت از شام به کربلا برگردند!! با توجه به مطالب فوق و دلایل متعدد روایی و تاریخی دیگر که در قسمت روایات تاریخی بطور کامل به آن اشاره کرده‌ایم علمایی همچون سید بن طاووس در اقبال الأعمال ص۵۸۹، علاّمه‌مجلسی در بحارالأنوار ج ۱۰۱ ص۳۳۴ و جلاءالعیون ص۶۱۹، محدّث نوری در لؤلؤ ومرجان ( ۱۸۱)، حاج شیخ عبّاس قمی در منتهی الآمال ص۵۲۵، علاّمه محمّد تقی شوشتری در قاموس الرجال ج۷ ص۲۱۱، عادل العلوی در عبقات الأنوار ص۴۴، آیت الله شعرانی در ترجمۀ نفس المهموم ص۳۷۵، محمّد تقی سپهر در ناسخ التّواریخ ج۶ ص ۱۰۱، محمّد خراسانی در منتخب التواریخ ص۳۱۸، عبد الرزاق موسوی مقرّم در مقتل الحسین ص۳۶۰، علاّمه شهید مطهّری در حماسه حسینی ج۳ ص۳۰، فرهاد میرزا در قمقام ص ۵۸۶، دکتر محمّد ابراهیم آیتی در بررسی تاریخ عاشورا ص۱۴۸، میرزاحسین یزدی در مهیج الأحزان ص ۷۵۳، سردرودی در تحریف شناسی عاشورا و تاریخ امام حسین ص ۲۲۶ تصریح کرده‌اند به هیچ وجه امکان بازگشت اهل بیت در ۲۰ صفر سال ۶۱ هجری وجود نداشته بلکه احتمالا در اربعین سال بعد به کربلا آمده‌اند، جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی همین سایت مراجعه کرده و یا در همین جا کلیک کنید..

یک اربـعـیـن از پـیکـر تو دور بـودم            یک اربعـین کردم تحمل این سنان را

مناجات اربعینی با سیدالشهدا علیه السلام

شاعر : جعفر ابوالفتحی و محمد جواد حیدری نوع شعر : مدح و مناجات با ائمه وزن شعر : فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن قالب شعر : غزل

اربعـین شد باز هم از قـافـله جا مانده‌ام           گوشۀ هـیأت من غـمدیـده تنها مـانـده‌ام
کربلایم گیره یک گوشه نگاهت مانده و           از خوراک و خواب و از روز و شب آقا مانده‌ام


عطر سیـبی از حوالی حـرم ها می‌وزد           آنچنان مستم که ره نارفته از پا مانده‌ام
با دلم گـفـتم ...حـرم باشد برای اربعین           من چگونه تا کنم با این دل وا مانده‌ام؟
تشنـۀ یک جرعه از جـام شراب دلبـرم           تـشـنـه کام بـادۀ دلـچـسب سـقـا مانـده‌ام
برگه را آورده‌ام تا اینکه امضایش کنی           مثل برخی دوستانم لنگ امضا مانـده‌ام
با تو نزدیکان، حرم پای پیاده می‌روند           انقدر دورم، پس یک مُهر ویزا مانده‌ام
هـیـچ ایـرادی نـدارد بـا دلـم تا می‌کـنـم           گرچه زیر بار این زخم زبانها، مانده‌ام
من دم در خاک پای مادرت باشم بس است           شکر حق، در زیر پای مجلس آرا، مانده‌ام
اخذ مزد نوکری از دست مادر بهتر است           زین سبب در انتظار دست زهرا، مانده‌ام

: امتیاز
نقد و بررسی

بیت زیر سروده اصلی شاعر محترم است اما با توجه به وجود ضعف محتوایی در عدم رعایت شأن اهل بیت؛ پیشنهاد می‌کنیم به منظور حفظ بیشتر حرمت و شأن اهل بیت که مهمترین وظیفه هر مداح است؛ بیت اصلاح شده که در متن شعر آمده را جایگزین بیت زیر کنید.

در کف یک جرعه از جام شراب دلبرم           تـشـنـه کام بـادۀ دلـچـسب سـقـا مانـده‌ام

زبانحال حضرت زینب سلام الله علیها با برادر در برگشت به کربلا

شاعر : باقر حبیب زاده نوع شعر : مدح و مرثیه وزن شعر : فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن قالب شعر : مربع ترکیب

اول شـعــر تـبــرّک شـده بـا بـسـم الله            ابــتـدای هــمــۀ مـرثـیـه هـا بـسـم الله

هرکه دارد به سرش شور و نوا بسم الله            هـرکـه دارد هـوس کـربـبلا بـسـم الله


دل ما را به سـوی کربـبلایت بکـشان

بوی سیب حرمت را به مشامم برسان

اربـعـیـن آمـده و گـریـه فـراوان دارم            بعد چل روز ببـین حـال پریشان دارم

به لبم زمزمه و ذکر حسین جان دارم            چـشم امـیـد به دسـتـان کـریـمان دارم

روزی اشـک مرا در هـمۀ سال دهید

پـر پـرواز نـدارم بـه مـنـم بـال دهـیـد

گریه بر مرثیۀ زینب کبری خوب است            گریه بر ذریۀ حضرت زهرا خوب است

گریه بر تشنگی کودک و بابا خوب است            گریه بر فاجعۀ نیزه و سرها خوب است

باز هم گـریه کن زینب کـبـری شده‌ام

اربعـیـن آمـده و عـاشق و شیـدا شده‌ام

کـاروان اسـراء سوی حـرم آمده است            حضرت عالمه بـانوی کرم آمده است

با تنی زخمی و لبریز ورم آمده است            با دلی پُر ز غـم و دیـدۀ نـم آمده است

کاروان آمده افسوس که آب آور نیست

قاسم و اصغر و شهزاده علی اکبر نیست

وادی کرببلا حال و هـوایی شده است            بر سر قبر حسین شور و نوایی شده است

کار زینب به خدا نوحه سرایی شده است            خاطرات سفرش باز تداعی شده است

ای برادر به خدا بعد تو غوغـایی بود

بر سر رأس تو ای شاه چه دعوایی بود

دیدم از دور همه بال و پرت را بردند            دیدم از دور چگـونه سپـرت را بردند

شال بستـه شده دور کـمـرت را بردند            ناگهـان در دل گـودال سرت را بردند

اشک می‌ریزم و یـاد غـم عـاشـورایم

یـاد غـارت شـدن روسـری زن هـایـم

: امتیاز

زبانحال حضرت زینب سلام الله علیها با برادر در برگشت به کربلا

شاعر : قاسم نعمتی نوع شعر : مدح و مرثیه وزن شعر : فاعلاتن فعلاتن فعلن قالب شعر : مثنوی

زیـنـبـم من که عـلـمـدار غـمم           بـه خــدا قـافـلـه ســالار غـمـم

من که پـیـغـمـبـر رنـج و آهـم           مـن سـفـیـر ابـی عـبــدالـلـهــم


ریشۀ آب و گـلم با اشک است            چون تسلای دلم با اشک است

من بـلا دیـده تـرین زن هـستم           عـهـد غـم بـا لـب دلـبـر بـستـم

فــاتـح غــربـت عــاشــورایــم           کــربــلا نــائـبــة الــزهــرایــم

فــاطــمــه  زاده‌ام و طـاهـره‌ام           در بـیــابــان بــلا صــابـــره‌ام

نام من شرح تمام است به عشق           روی عشاق همه سوی دمشق

مدفـنم قبله عرش نـبـوی است           بارگـاهـم چو حریم عـلـویست

دسـت بـــوســـم حـــرم آل الله           خـون مـن خـون رگ ثــار الله

حــال دلخـسـتـه و زار آمـده‌ام           بــهــر دیــدار نــگــار آمــده‌ام

سینه پر آتش و لب ها خاموش           مانده سوغات سفر در آغـوش

بهر من مانده به جز روی کبود           زان سفر پـیرهـنی خـون آلـود

یــاد دلــدار، دلـم غــرق مـهـن           قـلـب من پـاره تر از پیـراهـن

شرح غـمـهـا و مصیـبـات کنم           سخـن از غـربت سـادات کـنـم

قـسمتم رنج و بـلا شد ای وای           صبح تا عصر چه‌ها شد ای وای

ز غـریـبی سخـنـم قـاصـر شد           شـاه مظلـوم «بِـلا ناصِر» شد

چه بگویم من از آن وضع عجیب           نـالـۀ اَیـنَ زهـیـر، اَینَ حـبـیـب

بـاغ شـد طـعـمـۀ طـوفـان بـلا           مَصـرع لالـه بود کـرب و بلا

اولیـن لالـه، چـسـان پـرپر شد           اربــاَ اربــا بــدن اکــبــر شــد

بـعـد از او یـاسمن از هم پاشید           جـسم پـور حـسن از هم پـاشید

شد شـدائـد ولی آن دم احساس           کامد از علـقـمـه صوت عباس

بعد از آن رشته احساس گسست           تیرکین ساقه یک غنچه شکست

مرغکـی را ز جـفـا پَـر کندند           روی دست پـدرش سـر کـندند

دور تـا دور حــرم نـا مـحــرم           یک کمر تا شده از این همه غم

آمد و دست به قـلبـم بـگـذاشت           پـردۀ صبـر به کَربَم بگـذاشت

ترسش این بود که گردم بی تاب           شــدّت داغ کــنــد قــلــبــم آب

خـم شـد و زیـر گـلـو بـوسیـدم           بعد از آن لحظه چه غمها دیدم

دیـدم « ابـدانِ بِلا اَکـفـان» را           بـیـن صـحــرا ورق قــرآن را

آسمان گـشت دگر تـیـره و تار           عرش تا فرش همه گرد و غبار

دیـدم از تـل هـمـۀ غــوغــا را           جــلــوۀ غـربـت عــاشــورا را

یک سری روی نی آویخته بود           بین یک دشت بدن ریخـته بود

به خـدا نـور دو عـیـنـم گـم شد            زیر سُم جـسم حـسیـنـم گم شد

باب بی‌حـرمـتی آن دم شد باز           بـا اسـارت سـفــرم شـد آغــاز

کی مصیبات زمین گـیرم کرد           به خـدا داغ حسیـن پـیـرم کرد

دشمن و مستی و شادی کردن           من و از جسم حسین دل کندن

بی‌حسین رفتم از این کرب وبلا           جـانـب کـوفـه و آن شــام بــلا

صاحب روضه مکـشوفـه شدم           قــد خـمـیـده وارد کـوفـه شـدم

بعـد هـجـران سه روزه با یـار           دیدمش سوخته رخ نیزه سوار

بی‌جواب است سوالم ز وصال           قرص مه بود چرا گشته هلال

سخت بگـذشت برایم یک داغ           کـه در آورد صـدایـم یک داغ

داغ آن مــیــکــدۀ ابــن زیـــاد           مـجـلـش عـشرت آن بـد بنـیـاد

صحنه‌ای دیـدم و بی تاب شدم           از خـجـالـت بـه خـدا آب شـدم

مُردم از بی کسی و زنده شدم           پیش طفـلان همه شرمنده شدم

گـشتم از عـقـده و کردم تبعـید           جـانـب شـاه بـلا، کـاخ یــزیــد

من و هشتاد و چهار گـلـدستـه           ره چهل منزل و طفلان خسته

کاخ حـمراء و بیابان و عطش           چـشم سقا و یـتـیـمان و عطش

عزم بشکستن غـیرت ای وای           کعب نی سیلی و تهمت ای وای

رأس در صندوق و گه بر نی بود           در پیش سینه زنان، روی کبود

بسکه سر،بازی این مـردم شد           وای دیگر شب و روزم گم شد

لطمه‌ای سخت به سادات رسید           ره بـه دروازۀ سـاعات رسـیـد

نـام دروازه که سـاعـات نبـود           جای تـسبـیـح و عـبـادات نبود

پـایـگــاه هـمـه رقـاصـان بـود           جـایـگـاه طـرب مـسـتـان بـود

بعد تجـهـیـز سه روزه با ساز           کـوچه گـردی حـرم شد آغـاز

هـمـه ابـعـاد جـفـا سـنـجـیـدنـد           چـه مـسیـری بَرِ ما بُـگـزیـدند

دم دروازه و بــازار شــلـــوغ           حـرفـهـای بـد و الـقـاب دروغ

بینـشان فحش دمِ رایجـی است           کمترین تهمتشان خارجی است

بـد تـرین لـحـظـه برایم آن بود           رَهَم افـتـاد در آن کـوی یـهـود

ریـشـۀ هـرچه حـیـا را کـنـدند           پــردۀ مـحـمـل مـا را کـنــدنـد

سنگ کین از همه سو برسرریخت           وان یکی آتش و خاکستر ریخت

از حرارت همه پیکرها سوخت           دامن و گیسوی دخترها سوخت

درد، بـسیـار و نـدارم مـونـس           من نگـویم سخنی زان مجـلس

خیـزران دستِ ز نسلِ نـمرود           یک سر و تشت و لبی خون آلود

آنـقـدر چـوب لـبـانـش بـوسیـد           ضـربـه، شـیـرازۀ لبـهـا پاشید

بـوسـه گـاه نـبـوی شـد ویـران           کــرد تـغــیـیـر صـدای قــرآن

شدم ازغصه دگر خانه خراب           دور تا دور سرش غرق شراب

حـال با ایـنـهـمـه غــم آمــده‌ام           بـا قــد و قــامــت خــم آمــده‌ام

اربـعـیـنی غـم و محـنت دیـدم            من چهـل روز مصیبت دیـدم

کـنج ویـران گـل لاله جـا ماند           حیف در شام سه ساله جا ماند

کـو؛ که هـنـگـامـۀ امـداد شـده           گــریـه کــردن دگـر آزاد شـده

: امتیاز
نقد و بررسی

ابیات زیر به دلیل مستند نبودن و مغایرت با روایت های معتبر حذف شد؛ جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی همین سایت مراجعه کنید

آن کفن پوش و عسل نوش وصال           زیر سُمـهـا بـدنـش شد پـامـال

بـر تــلافــیِّ قـــیـــام خــیــبــر           حـمـله کردند به سوی معـجـر

مناجات اربعینی با سیدالشهدا علیه السلام

شاعر : محمد جواد پرچمی نوع شعر : مدح و مرثیه وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : مربع ترکیب

باید نشست و از برکـاتى چنین نوشت            تا روز حشر از حسناتى چنین نوشت

از کـشتـى وسیع نجـاتى چـنین نوشت            از شور بهتر از عرفاتى چنین نوشت


بر گردن جهان تـشیـع چه دیـنى است

این شور بى مقایسه حج حسینى است

کى دیـده است جمعـیتى اینچـنین بگـو            شور و شعـور و تربیتى اینچـنین بگو

یک مکـتـب و اهـمیـتى اینچـنین بگـو            کى دیده است تـسلیـتـى اینچـنین بگـو

پاى پیاده در دل صحرا به شوق کیست؟

گر خـوانمش قـیـامت دنیا بعـید نیست

این رستخیز عام که درسى حماسى است            یک مکتب مجرب انسان شناسى است

رزمایش بزرگ عبـادى سیـاسى است            این کار ریشه ایست پیامش اساسى است

بی‌سابقه ترین تجمع روى زمین شده است

حالا مدال وحدت ما اربعین شده است

این اربعـیـن هـمایشى از اتحاد ماست            یک پرده از نمایش یوم الجهاد ماست

مقـیـاسى از تلاطـم مـردم نهاد ماست            این اربعین نشانه اى از اعـتقاد ماست

ما سالهاست عاشق یک بی‌کـفن شدیم

تاثیر عاشقى است که دور از وطن شدیم

اول نـجـف مـقـابـل مــیـخـانـۀ عــلـى            جـامــى بـزن ز بـادۀ مـسـتـانـۀ عـلـى

اذن دخــول پـشـت در خــانــۀ عــلـى            زآنـجـا سـپـس زیـارت دردانـۀ عـلـى

باید ولى شناخت سپس جان به کف گذشت

باید براى کرب وبلا از نجـف گذشت

وقت وصال مى طلبـد دل به جـاده زد            موکب به موکب از لب پیمانه باده زد

بایـد در این مـسیـر قـدم بـى اراده زد            بـوسـه بـه روى تـاول پـاى پـیـاده زد

عـاشق شدن وسیـلۀ آواره بـودن است

آوارگـى نـتـیـجـۀ بیـچـاره بودن است

مـردم دلى به سـوى قـرن می‌بـرنـد آه            جان هاى مست را سوى تن می‌برند آه

سـر را براى کـشته شدن می‌بـرنـد آه            دنبـال خـویـش بچه و زن می‌بـرنـد آه

شکر خـدا که غذاى فراوان رسانده‌اند

زوّار شـاهِ تـشنـه که تـشنـه نـمانـده‌اند

پـاى پُـر آبـلـه غــم مـرهــم نـداشـتـنـد            چـیـزى براى طى سـفـر کـم نـداشتـند

زن هـاى این پـیـاده روى غـم نـداشتند            یک لحظه ترس در دل خود هم نداشتند

یک لحظه چادر از سر یک زن جدا نشد

یک گـوشـواره دردسـر گوش ها نشد

بعد از حسین جوشش مکتب شروع شد            خونش که ریخت گریۀ هرشب شروع شد

در بین دخـتـران حـرم تب شروع شد            یک اربعین رسالت زینب شـروع شد

گرچه به روى ناقـۀ عـریان سوار شد

حـیـدر شد و خـطـبۀ او ذوالـفـقـار شد

مرثیه را به وادى کوفه رساند و رفت            او سنگ خورد ولى خطبه خواند و رفت

در بین کوچه چادر خود را تکاند و رفت            ابن زیـاد را سر جـایش نشاند و رفت

کـاخ یـزید را به سـر او خـراب کـرد

و یک تـنـه به جاى همه انـقـلاب کرد

: امتیاز
نقد و بررسی

بیت زیر سروده اصلی شاعر محترم است اما پیشنهاد می‌کنیم به منظور انتقال بهتر معنای شعر بیت اصلاح شده که در متن شعر آمده را جایگزین بیت زیر کنید.

گرچه به روى ناقـۀ عـریان سوار شد          حیدر شد و همش سخنش ذوالفقار شد

زبانحال حضرت زینب سلام الله علیها با برادر در برگشت به کربلا

شاعر : سید هاشم وفایی نوع شعر : مرثیه وزن شعر : فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن قالب شعر : غزل

ای که در چرخ وجودی آفـتابم یا حسین            آتش داغ تو کرد آخـر کـبـابم یا حسین

ای بهـار مـعـرفـت ای آفـتـاب زندگی            روز و شب از داغ تو در التهابم یاحسین


ای شهید شاهد ای سردار و ای سالار عشق            بـعـد تو من پـاسدار انـقـلابـم یا حسین

آسمان گرچه به سوی تو سبو بگرفته است            می‌دهد داغ لب خشکت عذابم یاحسین

من گرفتم از عدو پیراهنت را عطر آن            برده از جان و دل من صبر و تابم یاحسین

گرچه مشگل بود داغ یک گلستان گل ولی            صبر خدمت کرد هرجا در رکابم یاحسین

من به چشمم دیده‌ام جان دادن پروانه را            از غم پروانه‌ات شمعی مذابم یاحسین

بس که گلریزی نموده غنچه‌ات قبر تو را            من ز حال دخترت در اضطرابم یاحسین

بر«وفایی» التفاتی کن که می‌گوید مدام            خاک بوس آستانت کن خطابم یاحسین

: امتیاز

مناجات اربعینی با سیدالشهدا علیه السلام

شاعر : محمود ژولیده نوع شعر : مدح و مناجات با ائمه وزن شعر : فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن قالب شعر : غزل

کـاش پـایِ دلِ ما هـم به نـوایـی برسد            اربعینی، حرمی، کرب و بـلایی برسد

آری آقـاتر از آنی تو که راهـم نـدهی            دارم امـیـد که از دوست نـدایـی برسد


خـاک پای همه زوّارِ تو روی چـشمم            این غباری است که از تازه هوایی برسد

در دل این همه جمعیّت مشتـاق گُـمـم            مگـر الطاف کـریـمی به گـدایی برسد

من هـم انـگـار گُـل گـمـشـده دارم آقـا            شاید از حنجـر بُـبـریـده صدایی برسد

این همه مـرهـم پا، پـیـشکـشِ زوّارت            به یـتـیـم تو نـشـد مـرهـم پـایـی بـرسد

کاش از کعبه بخوانند مرا کرب و بلا            یا که از کرب و بلا، حکم ولایی برسد

هـمـه آمـادۀ لـبـیـک به اربـاب شـویـم            که هنوز از لب خشکـیده نـدایی برسد

یـالـثـارات! مـهـیـای قــیـامـی بـاشـیـد            که زمـان طلبِ خـون خـدایـی بـرسـد

پای شش گوشۀ تو عرش الهی است حسین            کِی شود عاشق دلخسته به جایی برسد

روزیِ ما اگر این فرصت دیـدار نشد            کاش از مشهـدتـان اذن رضایی برسد

نیـمه شبهای بقـیـع نـیـز صفـایی دارد            کاش بر قبر حسن صحن و سرایی برسد

: امتیاز
نقد و بررسی

بیت زیر سروده اصلی شاعر محترم است اما پیشنهاد می‌کنیم به منظور انتقال بهتر معنای شعر بیت اصلاح شده که در متن شعر آمده را جایگزین بیت زیر کنید.

نیـمه شبهای بقـیـع نـیـز صفـایی دارد            کاش بر خاک حسن صحن و سرایی برسد

مناجات اربعینی با سیدالشهدا علیه السلام

شاعر : ناصر شهریاری نوع شعر : مدح و مناجات با ائمه وزن شعر : مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن قالب شعر : غزل

هوای اربـعـیـن دارد دل بیچـاره ام یـارا           نگاهی کن نگـاهی کن دل بیچـاره ما را

نمی دانم دوبـاره می رسم تا کـربلا یا نه           کنم جاری به لب آقا قسم بر جان زهرا را


همین حالا ببر ما را بهشت کربلای خود           چه تضمینی ست تا بینم طلوع صبح فردا را

نـیَـم لایـق، نیَـم قـابل، ولی آقا قـبولم کن           که چون قطره در آن وادی ببینم صحن دریا را

بده اذنی که تا هستم در این دنیا دراین دنیا           ببینم من دوباره کربلا آن شور و غوغا را

غرض این بود یا مولا نگاهی سویم اندازی           وگرنه از قدیم احسان نمودی بی سر و پا را

: امتیاز

مدح و ولادت امام موسی کاظم علیه‌السلام

شاعر : سید هاشم وفایی نوع شعر : مدح و ولادت وزن شعر : فاعلاتن مفاعلن فعلن قالب شعر : ترجیع بند

اي که سـر تا به پا صفـائي تو            گـل گـلـزار مـصـطـفـائـي تـو

هــمـۀ کــائـنــات مــيدانــنــد            هـفـتـمـيـن حـجّـت خـدايـي تـو


چشمۀ جود و رحمت و کرمي‏            گـوهـر بـحـر کـبــريــائـي تـو

مـالـک يک جهـان دل همه ای‏            بس که محبوب و دلـربائي تو

اي طـبـيـب دل هـمــه يــاران‏            که بـه درد هــمــه دوائــي تـو

شـاد شـد از قـدوم تـو هـسـتـي‏            اي که غـمخـوار ما سوائي تو

هرکسي ديد چهره ‏ات را گفت‏            آيـت شـمـس و والضحـائي تو

اي کـه آئـيـنـۀ پُــر از نــوری‏            کعـبـۀ عـشـق و حـق نمائي تو

آمـدم بـا بـضـاعـت مــزجــات‏

که فـرستم به مقـدمت صلوات‏

به خـدا جز خـدا گواهي نيست‏            که مرا جز تو تکيه گاهي نيست‏

ای پـنــاه هـمـه پـنـاهـم بـخـش‏            که به غير از درت پناهي نيست‏

جـز فـروغ مـحـبـت و کـرمت‏            شب ما را دگر پـگـاهي نيست‏

گـر چـه در آسـتـان احـسـانـت‏            مثل من عـبد روسيـاهي نيست‏

به نگاه تو جان دهم اي دوست‏            در بـساطم اگر که آهـي نيست‏

گـه مـيــلاد تــو مـرا عــيــدي‏            هيچ چيزي به از نگاهي نيست‏

اي که در آسمان دانش و عـلم‏            بهتر از جلوه‏ي تو ماهي نيست‏

آگهـم من که سـوي قـرب خـدا            غـير راه تو هـيچ راهي نيست‏

آمـدم بـا بـضـاعـت مــزجــات

که فـرستم به مقـدمت صلوات‏

هرچه گويم به مدحت تو کم است‏            عاجز از وصف و مدح تو قلم است‏

ديگر از حق چه نعـمتي طلبـم‏            که ولاي تو بهـترين نعـم است‏

هر که مـسکـيـن آستـان تو شد            نزد خلق و خداي محترم است‏ 

کـار مـا شـد گـدائـي از در تو            عادت و خوي و خلق تو کرم است‏

گر چه دور از حريم تو هستيم‏            دل ما چون کـبوتر حـرم است‏

اي که دريای سيـنه ‏ات ز ازل‏            منبع علم و بينش و حکم است‏

جـز خـدا هر که مـدح تو گويد            به خـداونـدي خـدا که کم است‏

تو گـل بوستـان عـشـقـي و من‏            که دلم همچو غنچه سر بهم است‏

آمــدم بـا بـضـاعـت مــزجـات

که فـرستم به مقـدمت صلوات‏

: امتیاز

مدح امام موسی کاظم علیه‌السلام

شاعر : آیت الله کمپانی نوع شعر : مدح وزن شعر : فاعلاتن مفاعلن فعلن قالب شعر : غزل

باز شوری ز سر می زند سر            شور شیرین لبی پر زِ شِکّـر
آن که در چینِ زلفش دلِ من            چون غزالی پریشان و مُضطر


عــقــل اقــدم، امــام مــقـــدّم            در حـدوث زمـانـی مــؤخّــر
نسخۀ عـالیات حـروف است            دفـتر عـشـق و عـنوانِ دفـتـر
مـشــرق آفــتــاب حــقــیـقـت            مــطــلــع نــیــرّ ذات انـــور
مظهـر غیب مکـنـونِ مطلـق            اسم اعظم در او رسم مضمر
شــاه اقــلـیــم حُـسـنِ الــهــی            کز ستـایش بسی هست برتر
طــور سـیـنـا و انّــی انـا اللّه            روضۀ قدس و موسی بن جعفر
کـاظـم الغـیـظ، باب الحـوائج            صائم الدهر فی البرد و الحرّ
قــبّــه کـعــبــۀ بــارگــاهــش            قـبلة الـناس فی البحـر و البرّ

در شریعـت، تو هـفـتم امامی            حـاکـم و معـنـی چـار دفـتــر
عرش را فرشِ راه تو خواندم            هاتـفـی گـفت ای پست منظر
طـائـر سـدرة الـمـنـتـهــی را            طـائـر هـمّـتـش بـشـکـنـد پـر
اولین پـایـه اش قـاب قـوسیـن            آخـرین پایه بـگـذار و بگـذر
آن چـه در قــوۀ وهــم نــایــد            کی تـوانـد کـنـد عـقـل بــاور
ای امــیــد دل مـســتـمـنــدان            نیست این رسـم آقـا و چـاکـر
یـا بـیـفـکـن مرا در چه گـور           
یا که از چاه مـحـنت بـر آور

: امتیاز

مدح و ولادت امام موسی کاظم علیه‌السلام

شاعر : ولی الله فتحی نوع شعر : مدح و ولادت وزن شعر : مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن قالب شعر : غزل

گلاب‌ عشق‌ وضو کن‌ که‌ روز شیدایی‌ است‌           جهان‌ انس‌ و صفا را ببین‌ تماشایی‌ است‌
سلام‌ کن‌ تو به‌ آن‌ رهبری‌ که‌ معصوم‌ است‌           امام‌ عشق‌ و صفا هست‌ و هم‌ شکیبایی‌ است‌


سلام‌ کن‌ تو به‌ آن‌ هفتمین‌ امام‌ ای‌ دوست‌           سلام‌ کن‌ که‌ سلامت‌ ز عشق‌ و زیبایی‌ است‌
بیا شکـوفۀ اشکی‌ ز جـان‌ و آن‌ دل‌ ریز           به‌ پای‌ سَروَرِ دین‌، هان‌ نگر چه‌ دنیایی‌ است‌
تو شب‌ به‌ زمزم‌ مهتاب‌ کن‌ وضو ای‌ دل           بخوان‌ نماز وفا را که‌ شور و غوغایی‌ است‌
روان‌ و دیدۀ ما شد چو روشن‌ از نورش‌           درون‌ و باطن‌ ما نیز پُـر فـریـبایی‌ است
چـو شـد تـولّـدِ آن‌ رهـبـرم‌ بـه‌ این‌ دنـیـا           بریخت‌ عطر سماوات‌، وه‌ چه‌ رویایی‌ است‌
مبـارک‌ است‌ به‌ این‌ مـردمـان‌ با ایـمـان‌           جمال‌ حضرت‌ کاظم‌ که‌ وصف‌ دریایی‌ است‌

: امتیاز

مدح و ولادت امام موسی کاظم علیه‌السلام

شاعر : جعفر رسول زاده نوع شعر : مدح و ولادت وزن شعر : مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن قالب شعر : قصیده

اگر بر آید چو مرغى ز پیکر خسته ‏ام پر           پرم سوى بارگاهى که باشد از عرش برتر

به بارگاهى رفیعی، که جن و انس و ملائک           براى خدمت کند رو، به عرض حاجت زند در


به بارگاهى که یوسف گرفته دست توسل           بر آستانى که آن را گرفته یعقوب در بر

خلیل را کعـبـۀ جـان، ذبـیح را قـبـلۀ دل           مسیح را بیت اقصى، کلیم را طور دیگر

هزار داوود آنجا زبور برگرفته بر کف           هزار عیسى بن مریم نهاده انجیل بر سر

بریز هست خود از کف، بر آر نعلین از پا           بیا چو موسى بن عمران به طور موسى بن جعفر

امـام مـلـک ولایـت، چـراغ راه هـدایت           محیط جود و عنایت، چراغ و چشم پیمبر

امام کـلّ اعاظـم که کـنیـۀ اوست کـاظـم           نظام را گشته ناظم، سپهر را بوده محور

حدیث خُلق خصالش، حکایت خُلق احمد           کلامى از کظم غیظش، روایت عفو داور

مقام والاى او بـین، نیا و ابـنـاى او بـین           هم اوست شش بحر را دُر، هم او یَمِ هفت گوهر

ثناى او روح قرآن، ولاى او کل ایـمان           نداى او حکم احمد، عطاى او جود حیدر

عجب نه گر ابن یقطین، به پاى جمّالش افتد           جمال، جمّال او را ز جان ببوسد مکرّر

پیامى از اوست کافى که روح صد بُشر حافى           ز چنگ دیو هوس‏ها زند به سوى خدا پر

درود بر خانـدانش، سـلام بر دود مـانش           تمامى دوستـانش هماره تا صبح محـشر

به حبس دربسته طورش، به از تمام افلاک نورش           چه غم اگر خصم کورش، ندارد این نور باور

نـیـاز آرد نـیـازش، نـمـاز آرد نـمـازش           شرار سوز و گدازش، گذشته از چرخ اخضر

صبـا بـیـاور غـبارى ز دامن کاظـمینش           مگو کنم از شمیمش مشام جان را معطر

دلـم بود زائـر او، نـشسـتـه بر حـائـر او           مزار او راگرفته، چون جان پاکیزه در بر

زحبس در بسته بخشد به خلق عالم رهایى           به قعر زندان نهد پا ز اوج گردون فراتر

تمام خلقت هـمیشه کـنار خـوان عطایش           وجود هستى هماره به بحر وجودش شناور

: امتیاز
نقد و بررسی

بیت زیر سروده اصلی شاعر محترم است اما به دلیل مغایرت با مضامین زیارت جامعۀ کبیره « وَ وَرَثَةِ الْأَنْبِياءِ، وَسُلالَةَ النَّبِيِّينَ، وَصَفْوَةَ الْمُرْسَلِينَ » و عدم رعایت شأن انبیا؛ پیشنهاد می‌کنیم به منظور رفع ایراد موجود و پیروی از فرامین و آموزه‌های ائمّه، بیت اصلاح شده که در متن شعر آمده را جایگزین بیت زیر کنید.

به بارگاهى که در آن، هزار موسى بن عمران           براى خدمت کند رو، به عرض حاجت زند در

بیت زیر سروده اصلی شاعر محترم است اما با توجه به وجود ایراد وزنی و سکت موجود در مصرع اول بیت؛ پیشنهاد می‌کنیم به منظور رفع ایراد موجود و همچنین انتقال بهتر معنای شعر بیت اصلاح شده که در متن شعر آمده را جایگزین بیت زیر کنید.

صبـا بـیـاور غـبـارى ز دامن کـاظـمین           مگو کنم از شمیمش مشام جان را معطر